Welke taken mag mijn huishoudhulp uitvoeren?
Huishoudhulpen werken in een gesubsidieerd systeem van de Vlaamse overheid. Daarom heeft de Vlaamse overheid enkele regels opgesteld omtrent de uit te voeren taken. Deze taken komen overeen met wat we verstaan onder dagdagelijkse taken zoals poetsen, strijken, boodschappen en maaltijden bereiden.
Bij uw eerste poetsbeurt kan onze coach u en de huishoudhulp hierin begeleiden. Vraag hiernaar bij uw consulente.
Let op: in alle gevallen mogen onze huishoudhulpen geen werk verrichten in professionele ruimtes. Ook taken zoals tuinieren en de auto wassen mogen niet. Heeft u twijfels of vragen, stuur ons gerust een mail!
Bij uw eerste poetsbeurt kan onze coach u en de huishoudhulp hierin begeleiden. Vraag hiernaar bij uw consulente.
Let op: in alle gevallen mogen onze huishoudhulpen geen werk verrichten in professionele ruimtes. Ook taken zoals tuinieren en de auto wassen mogen niet. Heeft u twijfels of vragen, stuur ons gerust een mail!
Hoe betaal ik mijn huishoudhulp?
Het betalen van uw huishoudhulp gebeurt via dienstencheques. Eén dienstencheque komt overeen met één gewerkt uur. Deze betaling kan uitgevoerd worden via uw elektronische portefeuille op uw Sodexo-account of door middel van het overhandigen van een papieren dienstencheque.
Bij het startuur van de huishoudhulp zorgt u ervoor dat u reeds in het bezit bent van uw dienstencheques. Zo bent u zeker dat u betaald heeft voor die dag.
Meer info op onze dienstencheques-pagina of de dienstencheques.vlaanderen site.
Bij het startuur van de huishoudhulp zorgt u ervoor dat u reeds in het bezit bent van uw dienstencheques. Zo bent u zeker dat u betaald heeft voor die dag.
Meer info op onze dienstencheques-pagina of de dienstencheques.vlaanderen site.
Wat voorzie ik voor mijn huishoudhulp?
Om hun taken correct te kunnen uitvoeren hebben de huishoudhulpen volgende zaken zeker nodig:
Schoonmaakproducten, bij voorkeur van natuurlijke aard
Strijkijzer + strijkplank
Minimum 6 microvezeldoeken en ook 1 speciaal voor glas of een zeemvel
2 dweilen en een 1 aftrekker voor vloer of mopsysteem
Binnen- en buitenborstel
Emmer van 10 liter en 5 liter.
Een aftrekker + spons (voor de ramen)
Kleine sponsjes met schuurgedeelte
Wc-borstel
Plumeau
Stofblik & veger
Download de checklist op onze website om al het nodige materiaal te voorzien voor uw huishoudhulp!
In de eindeloos lange lijst van producten en materialen hebben we bij La Belle Maison een coachingteam dat huishoudhulpen en klanten steeds helpt bij het correct gebruik hiervan op de werkvloer. Zij staan steeds klaar voor al uw vragen en zoeken samen met uw huishoudhulp een oplossing. Contacteer ons voor meer info.
Schoonmaakproducten, bij voorkeur van natuurlijke aard
Strijkijzer + strijkplank
Minimum 6 microvezeldoeken en ook 1 speciaal voor glas of een zeemvel
2 dweilen en een 1 aftrekker voor vloer of mopsysteem
Binnen- en buitenborstel
Emmer van 10 liter en 5 liter.
Een aftrekker + spons (voor de ramen)
Kleine sponsjes met schuurgedeelte
Wc-borstel
Plumeau
Stofblik & veger
Download de checklist op onze website om al het nodige materiaal te voorzien voor uw huishoudhulp!
In de eindeloos lange lijst van producten en materialen hebben we bij La Belle Maison een coachingteam dat huishoudhulpen en klanten steeds helpt bij het correct gebruik hiervan op de werkvloer. Zij staan steeds klaar voor al uw vragen en zoeken samen met uw huishoudhulp een oplossing. Contacteer ons voor meer info.
Heeft mijn huishoudhulp recht op pauze?
Heeft mijn huishoudhulp recht op pauze?
Het antwoord hierop is JA!
Wanneer jouw huishoudhulp voor minder dan 6uur bij jou komt poetsen, heeft zij recht op 15min betaalde pauze.
Komt de huishoudhulp langer dan 6uur schoonmaken, dan zal zij recht hebben op 30min onbetaalde pauze.
Het antwoord hierop is JA!
Wanneer jouw huishoudhulp voor minder dan 6uur bij jou komt poetsen, heeft zij recht op 15min betaalde pauze.
Komt de huishoudhulp langer dan 6uur schoonmaken, dan zal zij recht hebben op 30min onbetaalde pauze.
Ziekte van mijn huishoudhulp
Bij ziekte zal de huishoudhulp zijn/haar klanten van diezelfde dag en de daaropvolgende dag telefonisch/per sms op de hoogte brengen. Wanneer het kantoor zijn/haar officieel ziekteattest ontvangt, zullen de consulenten de klanten per mail/per sms op de hoogte brengen.
Indien de ziekte langer dan 1 poetsbeurt duurt, kunnen wij als kantoor kijken om een vervanging te regelen indien u dit wenst. Bij afwezigheden van minder dan 2 weken zal dit niet aangeboden worden, maar enkel op uitdrukkelijk verzoek van de klant voorzien worden.
Wenst u vervanging? Neem gerust contact op met uw dossierbeheerder.
Indien de ziekte langer dan 1 poetsbeurt duurt, kunnen wij als kantoor kijken om een vervanging te regelen indien u dit wenst. Bij afwezigheden van minder dan 2 weken zal dit niet aangeboden worden, maar enkel op uitdrukkelijk verzoek van de klant voorzien worden.
Wenst u vervanging? Neem gerust contact op met uw dossierbeheerder.
Verlof / afwezigheid van mijn huishoudhulp
Huishoudhulpen hebben wettelijk recht op 20 vakantiedagen. Wanneer wij het verlof van een huishoudhulp ontvangen, brengen wij u als klant onmiddellijk op de hoogte via sms/e-mail.
Heeft u nood aan een vervanging, neem gerust contact op met uw consulente. Houd er wel rekening mee dat wij niet altijd onmiddellijk iemand ter beschikking hebben. Dit duurt meestal twee à drie werkdagen.
Bij onverwachte afwezigheid zal de huishoudhulp u telefonisch/per sms onmiddellijk op de hoogte brengen. Is dit niet het geval, neem dan onmiddellijk contact op met ons kantoor.
Heeft u nood aan een vervanging, neem gerust contact op met uw consulente. Houd er wel rekening mee dat wij niet altijd onmiddellijk iemand ter beschikking hebben. Dit duurt meestal twee à drie werkdagen.
Bij onverwachte afwezigheid zal de huishoudhulp u telefonisch/per sms onmiddellijk op de hoogte brengen. Is dit niet het geval, neem dan onmiddellijk contact op met ons kantoor.
Verlof / Afwezigheid van de klant
U als klant dient uw gepland verlof steeds 14 dagen op voorhand door te geven. Zo kunnen wij een tijdelijk nieuwe werkpost voorzien voor het personeelslid.
Op onze website kan u online uw verlof/afwezigheid doorgeven.
Mocht u wegens overmacht toch uw huishoudhulp niet kunnen ontvangen, gelieve het kantoor en de huishoudhulp per mail of telefonisch op de hoogte te brengen.
Op onze website kan u online uw verlof/afwezigheid doorgeven.
Mocht u wegens overmacht toch uw huishoudhulp niet kunnen ontvangen, gelieve het kantoor en de huishoudhulp per mail of telefonisch op de hoogte te brengen.
Registratie & beheer van dienstencheques
De huishoudhulp belt op het einde van haar werkdag op uw adres het aantal gewerkte uren in. Dit doet zij via de Sodexo-jobtracker applicatie. U ontvangt hiervoor een e-mail van Sodexo met de melding dat er een prestatie werd geregistreerd en met het vriendelijk verzoek de prestatie te bevestigen/betwisten. Indien dit verzoek onbeantwoord blijft, zal de ingebelde prestatie automatisch worden bevestigd na 7 werkdagen.
Bij betwisting van de prestatie zal La Belle Maison contact met u opnemen om na te gaan wat er fout is gelopen. Samen zoeken we verder naar een oplossing.
Bij ontvangst van de dienstencheques kan La Belle Maison het loon van de huishoudhulp correct uit betalen.
Indien de huishoudhulp de uren is vergeten registeren, zullen deze later door het kantoor manueel worden ingegeven en aan u aangeboden worden.
Bij betwisting van de prestatie zal La Belle Maison contact met u opnemen om na te gaan wat er fout is gelopen. Samen zoeken we verder naar een oplossing.
Bij ontvangst van de dienstencheques kan La Belle Maison het loon van de huishoudhulp correct uit betalen.
Indien de huishoudhulp de uren is vergeten registeren, zullen deze later door het kantoor manueel worden ingegeven en aan u aangeboden worden.