Waarom bent u begonnen met dit type werk?
Doorheen mijn professionele loopbaan is gebleken dat ik enerzijds een conflictvermijdend en anderzijds een conflictoplossend, diplomatisch persoon ben. Vaak ontbreekt het bij verschillende types van mensen - wanneer ze met elkaar in contact komen - aan de gepaste communicatieve of empathische skills om samen tot een schikking of oplossing te komen. De opleiding tot erkend bemiddelaar en de praktijk zijn een mooi sluitstuk om waar en wanneer relevant, zoveel mogelijk knopen te ontwarren of conflicten uit de wereld te helpen. Escalatie van conflicten met alle (soms t.e.m. gerechtelijke) gevolgen van dien kunnen best te allen tijde vermeden worden.
Wat kunt u vertellen over je werkwijze?
Een bemiddelingstraject verloopt gestructureerd. Enkel dan geef je een conflict alle kansen om de situatie om te buigen naar een duurzaam resultaat. Los van de structuur ga ik erg dynamisch en interactief te werk. Ik pas me in de omgeving waar ik werk aan aan de partijen en de sfeer of het domein waarin bemiddeld wordt. Soms is dat erg formeel, soms kan dat iets informeler zijn of zelfs met een vleugje gepaste humor. Het belangrijkste is dat alle partijen zich veilig voelen binnen de bemiddeling en dat er een duurzame oplossing uit de bus komt.
Hoeveel ervaring heeft u in deze branche?
Voor het behalen van het diploma van erkend bemiddelaar en de erkenning door de Federale Bemiddelingscommissie heb ik reeds veel ervaring opgebouwd in het bemiddelen tussen mensen of groepen van mensen. In mijn 30-jarige loopbaan kwam ik omwille van mijn beroep(en) heel vaak in aanraking met onder meer burgerlijke, sociale en politieke geschillen. In de periode volgend op de erkenning bemiddelde ik minstens op maandelijkse basis, vaak wekelijks, afhankelijk van de drukte en de intensiteit van de aanvragen. Ik hou ervan om me optimaal toe te leggen op een dossier. Daarom behandel ik liever nooit meer dan 2 zaken tegelijk. De klant heeft recht op al mijn aandacht en energie met het oog op een mooi resultaat.
Welke relevante opleidingen of trainingen heeft u gevolgd?
Ik volgde de basisopleiding erkend bemiddelaar bij het door de overheid erkende PRO MEDIATION instituut uit Aartselaar (bij Antwerpen). Daar volgde ik ook de 2 specialisaties waarvoor ik achteraf een erkenning verkregen heb van de Federale Bemiddelingscommissie: enerzijds burgerlijke en handelszaken, anderzijds sociale zaken en arbeidsrelaties. Verder zijn er de permanente vormingen om de voeling met de materie nooit kwijt te spelen en me de nieuwste trends steeds eigen te maken.
Waarom zouden klanten voor u moeten kiezen?
Klanten kiezen WE MEDIATE omwille van de pragmatische en efficiënte aanpak van mij als erkend bemiddelaar. Dat resulteert in een hoge slaagkans en een duurzaam resultaat. Een aangename en correcte samenwerking is een win-win voor alle partijen. Veiligheid, discretie en vertrouwen zijn speerpunten doorheen het ganse traject.
Wat is handig om te weten over uw prijzen (kortingen of extra kosten)?
Het is erg moeilijk om voorafgaandelijk een totaalbudget te koppelen aan een bemiddeling. Er zijn best veel zaken die spelen en gaan bepalen wanneer in een traject geland wordt.
Denken we aan de grootte van de groep, het aantal sessies die nodig zijn, het domein waarbinnen bemiddeld wordt, de duurtijd van een sessie en praktische zaken zoals verplaatsingen, tussenkomsten van experten, voorbereidingen van sessies, verwerking van het dossier, opmaken van een overeenkomst, enz.
Een ding staat vast: je betaalt véél minder dan bij bv. een juridische strijd waarbij de duizenden euro's per partij in het rond vliegen. Bovendien is de kostprijs van een bemiddeling het dubbel en dik waard wanneer daardoor een oplossing bereikt wordt waarin iedere partij zich kan vinden.
Afhankelijk van bovenstaande elementen bevindt de gemiddelde totale kostprijs zich doorgaans in de ruime vork van 500 tot 1.500 euro, in principe gelijk te verdelen over de partijen of ten koste van de opdrachtgever.
Denken we aan de grootte van de groep, het aantal sessies die nodig zijn, het domein waarbinnen bemiddeld wordt, de duurtijd van een sessie en praktische zaken zoals verplaatsingen, tussenkomsten van experten, voorbereidingen van sessies, verwerking van het dossier, opmaken van een overeenkomst, enz.
Een ding staat vast: je betaalt véél minder dan bij bv. een juridische strijd waarbij de duizenden euro's per partij in het rond vliegen. Bovendien is de kostprijs van een bemiddeling het dubbel en dik waard wanneer daardoor een oplossing bereikt wordt waarin iedere partij zich kan vinden.
Afhankelijk van bovenstaande elementen bevindt de gemiddelde totale kostprijs zich doorgaans in de ruime vork van 500 tot 1.500 euro, in principe gelijk te verdelen over de partijen of ten koste van de opdrachtgever.
Welk advies zou u geven aan klanten die op zoek zijn naar een bedrijf uit uw branche?
Bevind je je in een conflictsituatie (zakelijk, op het werk, privé, sociaal, ...)?
Dan is het belangrijk om:
1) niet te lang te wachten om het conflict aan te pakken. Hoe verder het escaleert, hoe moeilijker het conflict nog kan opgelost worden;
2) niet meteen naar de harde middelen te grijpen of juridische stappen te zetten. Je doet er vaak meer goed dan kwaad mee, waardoor het probleem enkel maar groter wordt;
3) een erkend bemiddelaar of gespreksfacilitator te contacteren. Zij hebben daarvoor een professionele opleiding genoten en weten perfect om te gaan met alle types van conflicten en de emoties, belangen en behoeften die daarbij komen kijken;
4) in zee te gaan met een bemiddelaar waarmee je als opdrachtgever na een kort kennismakingsgesprek een klik hebt.
Onthoud dat er voor een erkend bemiddelaar een deontologische code van kracht is. Zij zullen zich steeds neutraal, onpartijdig en onafhankelijk opstellen. Ze zijn meerzijdig partijdig, in het belang van alle partijen!
Dan is het belangrijk om:
1) niet te lang te wachten om het conflict aan te pakken. Hoe verder het escaleert, hoe moeilijker het conflict nog kan opgelost worden;
2) niet meteen naar de harde middelen te grijpen of juridische stappen te zetten. Je doet er vaak meer goed dan kwaad mee, waardoor het probleem enkel maar groter wordt;
3) een erkend bemiddelaar of gespreksfacilitator te contacteren. Zij hebben daarvoor een professionele opleiding genoten en weten perfect om te gaan met alle types van conflicten en de emoties, belangen en behoeften die daarbij komen kijken;
4) in zee te gaan met een bemiddelaar waarmee je als opdrachtgever na een kort kennismakingsgesprek een klik hebt.
Onthoud dat er voor een erkend bemiddelaar een deontologische code van kracht is. Zij zullen zich steeds neutraal, onpartijdig en onafhankelijk opstellen. Ze zijn meerzijdig partijdig, in het belang van alle partijen!
Op welke recente opdracht bent u trots en waarom?
Begin 2024 was er een bemiddelingsopdracht tussen twee mannelijke vennoten van een evenementenbureau. Ze kenden elkaar reeds 25 jaar, vanuit hun jeugdjaren. Maar zakelijk is er doorheen de jaren een en ander misgelopen. Ook hun echtgenoten raakten betrokken bij een aantal issues binnen de onderneming. Bij aanvang van de bemiddeling stonden dus twee zaken op de helling: een onderneming en een vriendschap. Dit leidde tot vele emoties en een bemiddelingsopdracht die heel wat tijd en energie gevraagd heeft. Toch werden de plooien finaal gladgestreken, op alle vlakken! Het geeft een enorme voldoening wanneer je dit als bemiddelaar mee verwezenlijkt hebt, samen met alle betrokkenen. Ik was oprecht gelukkig voor hen.